eltipo

Ben je in een creatief gezin opgegroeid?

Mijn vader is automechanieker en in zijn vrije tijd was hij altijd in de garage dingen aan het maken. Zo bouwde hij gocarts en cross buggy’s waar ik en mijn broer nadien mee in het veld konden gaan crossen. Hem aan het werk zien in de garage heeft er voor gezorgd dat ik ook graag mijn handen vuil maak. Het verfijnde heb ik dan weer van de kant van mijn moeder. Zij is altijd creatief geweest, ze doet nu aan fotografie en heeft vroeger kalligrafie gedaan.

Toen ik wat ouder was heb ik een tijdje in de motorcross en BMX scene gezeten. In die periode airbrushete ik helmen met vlammen, wat in die tijd enorm hip was (lacht).  Ik maakte er echte kunstwerkjes van. Daar is ook mijn interesse in typografie en lettering begonnen. Er wordt een specifieke vormentaal gebruikt die snelheid en racing uitstraalt. Als je die logo’s naast elkaar legt zie je meteen waar een merk voor staat enkel en alleen door het gebruik van vormentaal en typografie. Dat vind ik fascinerend.

Wanneer wist je dat je typografie de weg is die je wou uitgaan?

Ik heb lang niet geweten dat je kon kiezen om als designer met typografie en lettering bezig te zijn. Ik heb heel lang getwijfeld over wat ik zou studeren. Het was pas de dag voor het begin van het schooljaar dat ik mij heb ingeschreven voor een Bachelor in de Grafische Digitale Media. Nadien ben ik naar Sint-Lucas in Brussel gegaan. Daar is een wereld voor mij open gegaan en ben ik in aanraking gekomen met mensen die dezelfde interesses hadden dan ik. Sindsdien ben ik mij er van bewust dat typografie een fascinatie is van mij.

Let jij meer op typografie dan iemand anders?

Het is een beroepsmisvorming. Er is geen moment waar ik niet met vormgeving bezig ben. Ik zie overal kleuren, vlakken, composities, letters, opmaak, enz….  Er zijn veel mooie dingen maar ook heel veel bagger. Neem bijvoorbeeld de doorsnee pittazaak, die ontwerpen zijn altijd zo fout!  Ik begin dan meteen na te denken over hoe ik dat beter kan maken. Never not working. (lacht) Net dat openstaan voor vormgeving en letten op mijn omgeving geeft mij inspiratie. Dat kan zijn door een mooie stadsgevel, een boek, een oude foto of de natuur. Kortom, alles wat ik door de dag heen absorbeer.

Beschrijf je stijl

Ik vind het heel moeilijk om mijn eigen stijl te beschrijven. Het werk dat ik maak heeft verschillende invloeden. Zo haal ik veel inspiratie uit de motorcross, de extreme sports en de tattoo wereld. Die kenmerken zich door een bepaalde look en vibe en dat vertaalt zich in mijn werk.

Ik ga ook vaak op zoek naar iets nieuws, een stijl of medium, om niet vast te roesten. Sommige artiesten of kunstenaar hebben een succesvolle stijl ontwikkeld en doen vanaf dan altijd hetzelfde. Ik niet, ik wil mezelf uitdagen en groeien door te experimenteren. Ik vind het altijd leuk als mensen zeggen dat ze een werk van mij herkennen. Dan weet ik dat wat ik doe herkenbaar is, ook al kan ik het zelf moeilijk beschrijven.

Wat wil je graag bereiken?

Ik wil de beste zijn in wat ik doe. Op een bepaald moment ga ik moeten kiezen waarin ik mij wil specialiseren.  Anders ben ik bang dat ik van alles een beetje ga kunnen maar nooit echt de top zal bereiken.

Ik zou graag meer vrij werk maken. Voor klanten werken is leuk maar er is altijd een kader waarin je moet werken en toegevingen moet doen. Meestal zorgt dit ervoor dat het ontwerp steeds meer afwijkt van mijn eigen oorspronkelijke visie. Als ik vrij werk maak ben ik mijn eigen klant. Wat moeilijk is want ik ben zeer kritisch. Als mijn vrij werk in de smaak valt, is de voldoening wel dubbel zo groot.

Ben je heel kritisch op jezelf?

Ja, ik zie alle foutjes en blijf soms hangen op een klein detail. Ook al ziet niemand anders het, toch maakt dat het werk meteen minder waard.  Is dat positief of negatief? Het is tijdrovend maar het zorgt ook voor verfijning.

Kan je vertellen over een obstakel dat je overwonnen hebt?

Het grootste obstakel dat ik moest overwinnen om volledig voor mijn kunst te gaan was ikzelf. Ik dacht dat ik niet goed genoeg was, dat anderen veel meer talent hadden, dat ik niet voldoende klanten zou hebben,… Die onzekerheid zorgde ervoor dat ik niets deed.

Ik heb uiteindelijk beslist om al die negativiteit buiten te sluiten en gewoon mijn zin te doen en dingen te maken die ik mooi vind. Er zijn altijd mensen die je werk maar niets vinden of je persoonlijkheid niet waarderen. Het belangrijkste is dat je jezelf blijft en kan verantwoorden waar je voor staat. Ik maak mijn beste werk door mijn eigen ziel er in te steken en mezelf niet in bochten te wringen om te voldoen aan de eisen van anderen.

Hoe voelt het om een afgewerkt werk vast te hebben?

Er gaat een hele workflow vooraf aan een afgewerkt stuk. Eerst het concept bedenken, schetsen digitaliseren,  beslissen in welk materiaal ik wil werken en dan de stukken manueel samenstellen en afwerken. Als ik dan uiteindelijk een afgewerkt stuk in mijn handen kan houden, geeft dat enorm veel voldoening.

eltipo expo.
Don’t believe the Type.
Van 14 tot 30 april